torstai 16. tammikuuta 2014

Millaista on opiskella kemiaa?


Olen opiskellut kemiaa nyt 2,5 vuotta ja opinnot on puolivälissä. Tein koko syksyn sivuaineopintojani (pääasiassa matikkaa) ja kemiaa tuli jo ikävä. Onneksi olen taas päässyt kiinni itse asiaan, kun olin koko viime viikon laboratoriossa tekemässä orgaanisen kemian töitä. Kemian laitoksella on menossa täysimittainen remontti ja vuoden vaihteessa aukesi upouusi opetuslaboratorio. Uudet tilat ovat mahtavat! Remontin valmistuttua meillä on Suomen nykyaikaisin kemian laitos. Alla olevat kuvat ovat uusista tiloista. 

Uusi kiiltävä orgaanisen osaston labra

















No sitten siitä itse opiskelusta. Monelle jää lukiosta mieleen, että kemia on pelkkää teorian opettelua ylioppilaskirjoituksia varten. Usein kokeellisille töille ei ole aikaa. Yliopistossa asiat ovat ihan toisin. Labrakursseja on 47 opintopisteen edestä. Yhden lukukauden aikana opiskellaan yleensä noin 60 pistettä eli  viiden vuoden opiskelusta käytännön hommaa on noin vuoden verran (kurssien lisäksi kokeellista työtä on vielä päättötyössä, gradussa). Kokeellisia töitä pääsee tekemään heti ensimmäisenä syksynä. Ensin tehdään töitä parin kanssa ja muutaman kurssin jälkeen siirrytään itsenäiseen työskentelyyn. Töitä labrassa voi käydä tekemässä silloin kun itsellä on aikaa. 

Kemisti työn touhussa

Tietenkin opintoihin kuuluu teoriaa, jota opiskellaan luennoilla. Luennoilla opiskeltua asioita harjoitellaan yhteisissä harjoitustilaisuuksissa. Ensimmäisien vuosien aikana teoriaa on enemmän, mutta aina pidemmälle mennessä kokeellisen työn osuus vain lisääntyy. Maisterivaiheessa, eli opintojen viimeisillä kahdella vuodella, laboratoriotöitä on opintopisteissä mitattuna enemmän kuin teoriakursseja. 
Viime viikolla labrassa ollessani pääsin käyttämään opiskeltua teoriaa ja se tuntui tosi hienolta. Lukiossa opiskelu tuntuu välillä irtonaisella, kun opiskeltua asioita ei välttämättä pääse käyttämään muualla kuin kurssikokeissa ja yo-kirjoituksissa. Muutaman vuoden kuluttua tulen itse valmistumaan opettajaksi. Tavoitteenani on olla opettaja, jonka tunneilla tehdään myös kokeellisia töitä ja ajatellaan muutakin kuin ylioppilaskirjoituksia. 
  
     
Kaikki nämä pitäisi säilyä ehjänä!

Ja vielä siitä synteesistä. Sehän tarkoittaa sitä, että valmistetaan yksinkertaisista aineista jotain monimutkaisempaa ainetta erilaisten reaktioiden avulla. Viime viikolla valmistin bentsoehaposta ja metanolista metyylibentsoaattia!

Lumista talvea toivoen,

Eveliina


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti