torstai 21. marraskuuta 2013

Ainejärjestöstä asiaa

Juho sivusikin edellisessä kirjoituksessa ainejärjestötoimintaa, ja minä päätän jatkaa siitä! Ainejärjestötoiminta on aina ajankohtaista (se voi hyvinkin rytmittää opiskelijan tapahtumakalenteria), mutta minulla se on erityisesti nyt mielessäni siksi, että eilen Itä-Suomen yliopiston suomen kielen ja kirjallisuuden opiskelijoiden ainejärjestö Täky ry:n syyskokouksessa valittiin järjestölle uusi hallitus ensi vuodeksi. Minä pidin kokouksen ainejärjestön hallituksen puheenjohtajana ja lähdin kokouksesta edelleen puheenjohtajana, mutta eläköityvänä sellaisena. Olen puheenjohtaja vuodenvaihteeseen saakka, mutta sen jälkeen minun toimeni on olla entinen hallituslainen, tavallinen täkyläinen.
                                                                                              
Olen ollut pian kaksi vuotta Täkyn hallituksen puheenjohtajana. Pääsin istumaan puheenjohtajan pallille heti ensimmäisenä opiskelijavuotenani, ja sainkin siinä rytäkässä itselleni oivan harrastuksen. Näiden kahden vuoden aikana olen hoitanut normaalit puheenjohtajan tehtäväni ja lisäksi ollut vuoden sekä Järjestöjaoston (johon kuuluu kaikki Joensuun kampuksen ainejärjestöjen puheenjohtajat) varapuheenjohtaja että Joensuun kampusvaliokunnan varajäsen, tuurannut tapahtumavastaavaamme, järjestänyt tapahtumia, istunut kokouksissa ja harrastanut edunvalvontaa.

Komppaan Juhoa, kun hän mainitsi siitä, että hallitustyö antaa paljon enemmän kuin ottaa. Puheenjohtajan tai tapahtumavastaavan rooli ainejärjestön hallituksessa voi viedä jonkin verran aikaa, mutta ainakin minä koen, että vastinetta työlleen siitä saa. Juhon mainitsemat kokouskäytännöt ovat ainakin tulleet hyvin tutuiksi.

Ainejärjestön hallitustoiminnan myötä olen tutustunut moneen mukavaan ihmiseen niin omasta ainejärjestöstäni kuin muistakin ainejärjestöistä. Tunnen nykyään myös muita suomen kielen opiskelijoita muistakin yliopistokaupungeista. Tutustuin myös alunperin muista UEF-lähettiläistä Miikaan, Juhoon ja Saraan nimenomaan ainejärjestötyön kautta. Hallitustyöskentely on myös itsessään mukavaa, hommassa pääsee käyttämään kekseliäisyyttään ja töitä tehdään tiimissä.

Mietin pitkin syksyä, että lähtisinkö vielä ehdokkaaksi johonkin pestiin hallitukseen, mutta tajusin, että jostain on luovuttava. Tunnen, että olen jo saanut kattavan näkymän siihen, mitä ainejärjestötyö voi tarjota. Eläkkeelle siirtyminen voi tehdä ihan hyvää, vapautuvan ajan voin käyttää mieleni mukaan, vaikkapa opiskeluun! Ja jos mieli ja ruumis kaipaavat lisää tekemistä, voi aina olla ainejärjestön hallituksen ulkopuolinen aktiivi. Ei tarvitse kuulua hallitukseen, jos haluaa olla mukana vaikuttamassa ja järjestämässä tapahtumia! Voin siis edelleenkin osallistua Täkyn toiminnan järjestämiseen omalla panoksellani.

Ainejärjestötoiminta on tuonut minulle paljon hyvää ja pidänkin sitä ehdottomasti kokeilemisen arvoisena. Uskon, että monet hallitustoimijat ovat kanssani samaa mieltä. Lisäksi mielestäni meillä on täällä Itä-Suomen yliopistossa hyvä tilanne: ainejärjestömme Joensuussa ovat aktiivisia ja ne tekevät paljon yhteistyötä keskenään. Tähän hommaan kannattaa lähteä mukaan!

- Maarit

Alla pari kuvaa siitä, millaista ainejärjestötyö voi pitää sisällään

Marraskuun alkupuolella olimme myymässä haalarimerkkejä yliopistolla


Toukokuussa kuvasimme Täkyn omaa tyttökalenteria

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti