torstai 27. maaliskuuta 2014

Aikuisopettajan pedagogiset opinnot

 Vielä ei olla maalissa, mutta sanotaanko, että hyvin pitkällä voiton puolella! Kyseessä on siis tänä vuonna suorittamani aikuisopettajan pedagogiset opinnot. Meidän tutkinnossamme voi suuntautua hallintoon tai opettajuuteen. Opettajapuolelle on erilliset pääsykokeet keväisin ja niihin hakee muidenkin alojen opiskelijoita kuin vain me ”kasvikset”. Nämä pedagogiset opeopinnot pätevöittävät meidät toimimaan opettajina aikalailla kaikkialla muualla paitsi peruskoulussa. Olemassa on siis aika mielettömän paljon erilaisia mahdollisuuksia ja koulutusta järjestäviä tahoja!! (On kyllä kahden huutomerkin arvoinen asia)

Tietenkin tällainen ”yleisopettajuus” asettaa omat haasteensa sille, mitä voi opettaa. Eli tietenkään me emme voi lähteä vaikkapa ammattiopistoihin opettamaan, jos meillä ei ole opetettavaa ainetta. Monilla meillä on kuitenkin aiempaakin koulutustaustaa esim. juurikin ammattiopistojen tutkintojen muodossa ja kun tämän yhdistää työelämästä hankittuun alan osaamiseen, niin kyseessä on aika kova kombinaatio.

Koska itse tulin yhdenvälivuoden kautta ”suoraan lukiosta” yliopistoon, minulla ei ole ammatilliselta puolelta koulutustaustaa. En myöskään ole lukenut lukiossa opetettavia aineita sivuaineinani. Joku voisi ajatella, että hukkaan nämäkin opinnot ovat menneet, mutta minulle nämä ovat tuoneet todella paljon perspektiiviä, esiintymisosaamista, suunnittelutaitoja ja vuorovaikutustaitoja. Lisäksi haaveilen, että voisin joskus toimia kouluttajana ja moniin tällaisiin tehtäviin vaaditaan pedagogista osaamista. Olen kyllä lukenut kaupallisia aineita sivuaineina ja ei voi tietää, millaisia mahdollisuuksia ne voivat avata opettajuuden suuntaan.

En kuitenkaan ole ajatellut näitä opeopintoja lyhyen aikavälin juttuna. Mietin, että näistä voi olla tulevaisuudessa hyötyä. Ei ehkä ensimmäisessä tai toisessa työpaikassa suoraan pätevyysvaatimuksena, mutta myöhemmin se voi olla kriteeri, joka pitää täyttää. Mietiskelin myös pääni sisällä, että jos joskus vaikka järjestän henkilöstökoulutusta, minun pitää osata suunnitella koulutuksen sisältöjä myös pedagogisesta näkökulmasta, eikä vain sisällön puolesta. Jos toimin koulutussuunnittelijana, haluan tietää, mitä opettajan työ tulee olemaan suunnittelemassani kokonaisuudessa. Olen aivan varma, että vaikka en suoranaisesti päivääkään tekisi opettajan töitä, niin hyödynnän näitä taitoja aivan varmasti työelämässä jossain muodossa. Opinnovat sopivat kuin nenä päähän meille, jotka haluamme työskennellä opettajina aikuisten tai nuortenaikuisten parissa.


Millaisia opinnot ovat?

Opinnot ovat olleet haastavat ja työläät. Vaikka kaikki vakuuttivat, että nämä vievät aikaa, en todella tajunnut, mitä sillä tarkoitettiin. Olen ollut hyvin tiiviisti opintojen parissa koko vuoden, mutta uskoisin myös kehittyneeni huimasti lähtöpisteestä. Toisin kuin muilla opettajaopiskelijoilla, meidän opintoihin kuuluu, että hankimme kaikki harjoittelupaikat itse. Tähän on mennyt paljon aikaa ja energiaa, mutta toisaalta on valtava vahvuus, että saamme kokea hyvin erilaisia oppilaitoksia ja oppimisympäristöjä. Eräs meistä työsti draamapajatyyppisen kokonaisuuden harjoittelussaan, toinen teki etänä katsottavia videoluentoja ja minä tein viimeisen harjoitteluni yliopistolla opettamalla perusopinto-opiskelijoita. How cool is that?! Kaiken kaikkiaan harjoitteluita on yhteensä neljä kappaletta ja nämä tehdään vuodessa, kuten siis opinnot muutenkin kokonaisuudessaan.

Vaikka sanoin ensimmäisenä, että opinnot ovat työläät, ne antavat myös todella paljon. Osaamista, tietotaitoa ja uusia opiskelukavereita. Antoisinta opinnoissa on ollut keskustelut, joita olen käynyt muiden meidän ryhmän opiskelijoiden kanssa. Monet olemme painineet samankaltaisten asioiden kanssa ja vertaistuki on ollut kullanarvoista. Hyvät vinkitkin ovat päässeet jakoon! Opintojen aikana olen saanut myös verkostoiduttua parinkymmenen tulevaisuuden kollegani kanssa (=opiskelukamut), joilta voin jatkossakin varmasti kysyä mielipiteitä ja näkökulmia, jos tulee pieniä tai suuria haasteita vastaan, joihin haluaisin toisenlaista näkökulmaa.

Miten haetaan?

Kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen asiantuntijakoulutuksessa näihin opintoihin hakeudutaan maisterivaiheessa, eli kun pääaineen perus- ja aineopinnot ovat suoritettuna. Pääsykokeisiin piti tehdä sellainen omaan opettajuuteen liittyvä ennakkotehtävä, jonka pohjalta haastattelut pidettiin.  Haastattelussa erityisesti katsottiin motivaatiotamme suuntautua opettajaksi ja sitoutumistamme opintoihin. Kai siinä jotain soveltavuuttakin syväluodattiin. ;) Haastattelun lisäksi oli ryhmätilanne, jossa katsottiin, miten toimimme ryhmässä ja millaiset vuorovaikutustaidot meillä on, koska opettajana on haastava toimia, jos ei osaa luonnostaan yhtään lukea ryhmädynamiikkaa tai ei saa porukassa sanaa suustaan. Toisaalta ei auta myöskään olla liian dominoiva päällepäsmäri, joka ei kuuntele muiden ryhmäläisten mielipiteitä.

Suosittelisinko opintoja muille?


JOO! Ehdottomasti!

Ja kuinka lähellä maalia siis olenkaan?

Tiistaina oli viimeisen harjoittelun viimeiset opetustunnit! WUHUU! Enää olisi jäljellä kylläkin esseiden lukemista ja tentin pitämistä, harjoittelunraportin kirjoittamista, mutta.. kyllä tässä alkaa jo olla melko voittajafiilis. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti